Stage week 2 in het warme Ethiopie

14 mei 2018

De tweede week in het o zo zonnige Ethiopië zit er al weer op…

al 14 dagen zitten wij in Ethiopië op de farm en beginnen ons al redelijk thuis te voelen met iedereen om ons heen. Ook het leven op de farm gaat ons zeker niet irriteren met de mooie tuin en de geluiden waar je ‘s Ochtens mee opstaat. In deze blog zal ik laten weten hoe het hier in het bedrijf het meeste geregeld is en natuurlijk hoe ik alles ervaar.

Maandag ochtend brak voor ons de tweede week aan. Net als elke ochtend opende ik mijn ramen en hoorde het mooie gezang van alle vogels weer. Na lekker te hebben ontbeten (fruit die de schoonmaakster lekker voor ons klaar maakt) gingen Freek en ik lekker naar het werk waar wij te horen kregen wat onze opdrachten zijn voor de aankomende tijd.
Ik kreeg twee trials van Jannis (stage begeleider en farm manager teelt) De ene is om de productie te vermeerderen en de andere om groter stek te kunnen kweken voor de markt in Amerika.

Met deze twee opdrachten ben ik aan de slag gegaan. En om te weten wat het is moet er natuurlijk eerst naar de plantjes worden gekeken die al voor mij zijn geplant.
Voordat je een kas in wilt moet je eerst nog een aantal hygiënische handelingen doen. Eerst moeten de handen worden gewassen om vervolgens latex handschoentjes aan te kunnen doen. Na dat je de handschoenen aan heb moet je een apart jurkje aandoen en krijg je een flesje desinfecteer middel mee. Dit middel moet je elke keer op je handen doen wanneer je een plant aangeraakt hebt. Dit proces zorgt ervoor dat er geen ziektes worden overgedragen aan andere planten.

Nadat ik alles had gezien en de informatie had opgeschreven moest ik alles in een bestand zetten en vervolgens door de weken heen regelmatig de trials blijven observeren.
Elke dag de eerste drie uur heb ik tijd om aan mijn trials te gaan werken en na die 3 uur loop ik mee met een afdeling.
Deze week loop ik mee met de Irrigation Department. De naam zegt het al, maar deze afdeling zorgt voor al het water. Tijdens deze week heb ik gezien waar het water vandaan komt tot het uiteindelijk bij de plant beland.

Wel is mij deze week echt te weten gekomen hoe ver wij in Nederland (of hoe niet ver hier in Ethiopië) ontwikkeld zijn. Hier gebeurt alles nog met mankracht zoals, alles vervoeren met een trek karretje, iedereen zwaar en gevaarlijk werk doen (iets aan het dak vervangen en met een trappetje omhoog klimmen die al een paar keer aan elkaar gelast is) en met een tractor rijden door de weg die midden in de kassen ligt zodat iedereen lekker de gassen kan inademen….

Maar hier is dat allemaal heel gewoon. Soms voel ik me best wel verwend als iemand vraagt of mijn laptop echt van mij zelf is of dat ik die mobiel zelf heb gekocht. Het enige wat ik dan kan zeggen is ja…

Als de toeter klinkt en de werkdag is weer voorbij gaan Freek en ik altijd even zwemmen in het zwembad op de farm. Meestal al liggen wij 5 minuten in het zwembad horen wij al 4 benen aan komen rennen en vliegen de bad eenden en ballen al weer om onze oren haha. En ja hoor ook deze week was het weer bijna altijd raak. De twee kinderen van het Italiaanse gezin komen weer aanrennen de oudste Ciro (6 jaar) en de jongst Francisco (4jaar) springen weer het zwembad in.
altijd lachen met hun en het knapste vind ik nog dat hun al vloeiend Engels spreken.

Zaterdag avond werden wij uitgenodigd door Barbara (Moeder van Ciro en Francisco) om bij hun te eten. Het is een Italiaans gezin dus je raad het al, een heerlijk Italiaans maal stond voor ons klaar.
Samen met alle andere bewoners van de farm hebben wij heerlijk gegeten en lekker gepraat. Ook is hier uit voort gekomen dat wij samen met hun een paar keer erop uit gaan wat natuurlijk super leuk is om wat van de omgeving te zien.

Zondagmiddag na lekker uit geslapen te hebben (kuch 7 uur (valt hier gewoon niet uit te slapen) gingen wij naar een verjaardag van een meisje bij Florensis (een farm aan de overkant van de weg).
Elke keer als hier iemand jarig is vieren zij dat altijd redelijk groot. Alle Nederlanders die hier in de buurt wonen komen dan gezellig bij elkaar. Dus je raad het al: lekker lullen, biertjes drinken en lekker BBQ’en.

vandaag staat weer een nieuwe week op ons te wachten, dus ik ga weer verder!
Tot volgende week bij weer een nieuw verslagje!!!!!!

P.S. in het mapje foto's staan, ja hoe raad je het de Foto's. durend de week zal ik nog meer foto's uploaden.

1. Brem of the forest:
    14 mei 2018
    Mega dik om te lezen Juul, mooie herinneringen komen weer naar boven!
  2. Nienke Lem:
    Leuk om te lezen Juul
    Groetjes, sussie (Nienke)
  3. Linda:
    14 mei 2018
    Jeetje wat een rot leven heb je daar 😂.
  4. Nicolle Drost:
    14 mei 2018
    Ha Julian, wat beschrijf je mooi hoe je de opdrachten aan moet pakken. Ik ben benieuwd naar een foto van je jurkje en latexhandschoenen!?
    Ja wat een verschillen ervaar je zo hé Julian, mooi om mee te maken hoor!
    Fijn dat jullie zoveel leuke mensen om je heen hebt! En lekker kunt eten!!
    ስለእናንተ አስባለሁ እናም ልዩ ሳምንት እመኛለሁ! (dus...)
    Groets
    Nicolle
  5. Frans:
    15 mei 2018
    Hoi Julian, weer leuk om te lezen en mooi dat je al die verschillen opmerkt. We hebben het hier inderdaad niet zo slecht:). Fijn dat jullie je draai hebben gevonden en gaaf dat ze jullie overal mee naar toe nemen, goeie foto's ook en commentaar is handig erbij!
  6. Corrie lelieveld:
    15 mei 2018
    Hoi Julian. Wat een gaaf verslag je zou bijna journalist worden. Goed om te lezen dat je het zo fijn nar je zin hebt en lekker geniet. Groetjes.
  7. Opa en oma:
    15 mei 2018
    dag julian we vinden het een heel mooi verslag . we zijn erg trots op je ga zo door , groetjes van oma en opa ,ook erg leuk dat je ons hebt gebeld via de beeld app . dag hoor
  8. Jozette:
    16 mei 2018
    Hey Juul, gaaf om te lezen hoor, volgens mij vermaak jij je prima daar...Super 👍🤗
  9. Andre:
    21 mei 2018
    Super JuLian . Leuk om te lezen wat er allemaal gebeurd en wat daar zoal de gebruiken zijn. Een Mega ervaring denk ik voor jouw. Vermaak je.