Daar vloog dan de 8e week ook weer voorbij…

25 juni 2018 - Koka Reservoir, Ethiopië

selami le’ānite
De 8e week is ook al weer een feit. Nog 2 weekjes in dit heerlijke Ethiopië en dan zijn we weer in NL.

Deze week begon zoals gewoonlijk op maandag.
De afdelingen waar ik deze week wat informatie over kreeg waren de Export department en de Technical department.
De eerste drie dagen kreeg ik informatie van de Export department. Hier leerde ik over het transport hoe dat ging en wat er allemaal aan vooraf gaan voordat het stekje bij de klant aan komt.

De laatste drie dagen was het tijd voor de Technical department. Binnen deze afdeling waren er zes verschillende afdelingen, dus mocht ik er een kiezen die ik wilde zien. Ik ben naar de electric department gegaan waar ik eindelijk het licht had gezien nadat ik mijn eigen lampje had gemaakt.

Ook stond voor deze week in de planning dat mijn trials geoogst werden, dus ben ik ook druk geweest met het observeren en controleren van de geoogste stekjes.
Het was maar goed dat ik ging observeren, want het oogsten ging niet helemaal vlekkeloos….
voor mijn trial moeten er grotere stekjes worden geoogst, dus het oogsten moet op een andere manier. De cuttinglady’s kunnen hun werk heel goed doen maar zodra er een verandering komt kan dat nog wel eens heel lastig voor hen zijn. Nadat ik 30 keer heb geprobeerd om het uit te leggen en voor te doen kwam het uiteindelijk goed en kunnen ze volgende week weer aan de slag.

Vrijdag avond vroeg Jannis of we bij hem een biertje kwamen doen en wat eten, omdat een vriend van hem (Wout) er ook was, en je raad nooit waar hij vandaan kwam, namenlijk uit de Poeluk!

Zaterdag na het werk gingen wij met Jannis mee naar Addis Ababa naar zijn huisje, want wij wilden heel graag het nachtleven in Addis zien.
Vorige week zijn de vrienden van Jannis naar de farm gekomen en hebben wij natuurlijk een hele leuke tijd gehad. Ook werden wij door iedereen uitgenodigd om een keer naar addis te komen, dus dat hebben wij het volgende weekend gelijk gedaan.

Na wat te hebben gegeten in een lekker burger restaurant zijn we eerst naar habesha 2000 gegaan. Dit is een soort van restaurantje waar ze typische Ethiopische live muziek maken. Nadat daar nog een paar vrienden arriveerde zijn wij naar een huisfeestje gegaan van ehm… werkelijk geen idee haha.
om 9 uur gingen wij naar een restaurantje om de Deutsche manschaft aan te moedigen. Gelukkig hadden zij op het nippertje gewonnen, want anders liepen wij de hele avond / nacht met een saggo Jannis.

Nadat de wedstrijd was afgelopen zijn we weer terug gegaan naar het huisfeestje waar de nodige drankjes werden gedronken, en dansjes werden uitgevoerd. Rond 1 uur kwamen een paar op het geweldige idee om naar een club te gaan en ja… dat is te ver om te lopen dus gingen we met de auto van Jannis. Nou was er in de auto plek voor 6 en waren wij met een stuk om 15 die mee naar de club wilde, dus ben ik maar in de achterbak van de pick-up gestapt en hebben we een half uur gereden naar de club.

In de club heb ik geprobeerd om een paar foto’s en filmpjes te maken, maar dat was geen succes. Elke keer als ik het probeerde vloog er weer een bewaker om mijn nek en trok mijn mobiel uit mijn hand omdat het niet was toegestaan om foto’s te maken. Na het nog een aantal keer geprobeerd te hebben is het mij toch een soort van gelukt en zijn we rond 4 uur weer naar huis gegaan wat ook nog een hele trip was.

Wij moesten ook nog een aantal mensen afgooien die nou niet allemaal naast elkaar woonden in Addis, maar het belangrijkste is nog: we hebben wel gelachen haha

De volgende ochtend na wat te hebben geslapen maakte salame (vriendin van Jannis)  typische Ethiopische koffie, die er wel in ging na deze geweldige nacht. Na het ontbijt zijn we weer naar de farm gegaan waar we vroeg in ons bed zijn gekropen.

Al met al wat dit een van de best nachten van mijn leven die ik nooit meer ga vergeten!!
Helaas zijn er nog maar 2 weekjes over waar we zeker van gaan genieten.
Tot de volgende blog!!

PS: misschien komen er nog meer foto’s, maar die ben ik aan het verzamelen bij iedereen!

1. Jos van der Valk:
    25 juni 2018
    Ik hoop niet dat jullie te hard met die mensen hebben gegooid?
    Leuke verhalen en zeker een leerzame stage.
    Nog veel succes/plezier met de laatste loodjes. Leuk die foto's.
  2. Opa en oma:
    25 juni 2018
    goede middag julian, alweer een mooi verhaal ,nog 2 weken en dan zien we je weer thuis nog een leuke tijd daar groetjes
  3. Maria en John:
    25 juni 2018
    Hai Julian, het ziet er allemaal erg gezellig uit. Maar ook leerzaam zo te lezen!
    Leuk om zo in Nederland jouw belevenissen te volgen.
    Geniet er nog 2 weekjes van en dan gaan we je weer zien.
    Groetjes, de buurtjes Maria en John.
  4. Andre:
    25 juni 2018
    Man man wat heb jij het zwaar. Best wel jammer zeker dat de stage maar 10 weken is. De tijd van je leven zo te lezen
    Tot gauw.
  5. Frans:
    26 juni 2018
    Wel weer mooie zaken beleefd. Ik denk dat de politie hier niet zo gecharmeerd zou zijn als je met 9 man in een laadbak zit. Maar daar gaat dat dus nog prima! Plan nog een eindevaluatie en vergeet geen mooie souvenirs te kopen, voordat je het weet zit je in het vliegtuig!
  6. Nicolle Drost:
    26 juni 2018
    Ha Julian, altijd met een grinnik lees ik je verslagen, geweldig wat een belevenissen beschrijf jij! Wat een tijd daar verweg in Ethiopië, om nooit te vergeten inderdaad!
    Veel leren en leven!
  7. Jozette:
    28 juni 2018
    Super verhaal weer Juul, jij verveeld je daar niet.
    En wat cliché maar wat gaan die 10 weken hard man.
    Iig iets om nooit meer te vergeten.
    Doei doei geniet nog even daar en tot in NL x