Eerste stage week in Ethiopië zit er al weer op

7 mei 2018 - Koka Reservoir, Ethiopië

Hallo allemaal!
Via deze weg wil ik jullie allemaal laten weten wat ik allemaal doe en beleef in Ethiopië. Wekelijks zal ik een verslagje uploaden en dit is de eerste van de 10.
Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen!

Eindelijk is de dag aangekomen dat Freek en ik naar Ethiopië gaan voor een Internationale stage. Op maandag avond vlogen wij naar Ethiopië. Na deze vlucht werden wij opgehaald door Girma. Girma is een chauffeur van Dümmen Orange Ethiopië. Toen ook de andere twee bezoekers arriveerde en we compleet waren reden wij naar de farm.
Tijdens deze rit reden we eerst de Hoofstad Addis Ababa uit waar ik voor de eerste keer erg geconfronteerd werd met hoe slecht de mensen het daar hebben. Mensen op een kleedje op straat, mensen in een rolstoel zonder wielen enz.…
Toen we verder reden over de weg (naja weg…. Het is meer een gatenkaas te noemen) was het pas echt duidelijk in wat voor land ik ben gekomen, want zelfs langs de snelweg lagen mensen met een kleed over hun heen te slapen of te bedelen. Ook waren er veel ongelukken met soms dodelijke afloop. Er lagen auto’s onderste boven in de greppel en bussen omgevallen op de weg.
De verkeersregels in Ethiopië worden niet zo nou genomen. Iedereen rijdt heel onveilig door van links naar rechts te slalommen over de snelweg, rechts inhalen en maling hebben aan de maximumsnelheid.
Uit eindelijk kwamen we bij het dorpje Koka aan. Koka is het dorpje vlak bij de farm. In dit dorpje loopt iedereen massaal over de weg en word er ook wel eens regelmatig iemand aangereden vertelde Girma. Gelukkig zagen wij geen dode mensen liggen maar ‘gelukkig’ alleen maar een dode hond.
Toen we bij de farm aankwamen kregen wij alle 4 een eigen gasthuis. In dat huis is alles aanwezig wat je nodig hebt zelfs een keuken, maar al snel kwamen wij erachter dat we die niet nodig hadden.
Elke middag en avond wordt ons avondeten gebracht en uiteraard op Ethiopische wijze.

Woensdag was onze eerste dag dat wij het bedrijf van binnen zagen en onze stage ook daadwerkelijk begon.
Als eerst kregen wij een rondleiding door het kantoor en hebben wij gesproken met Jannis (onze stagebegeleider). Jannes vertelde ons hoe de aankomende 10 weken eruit komen te zien en wat er van ons verwacht word. Na dit gesprek gingen wij de kassen in samen met Tilahun (manager van de growing department) waar we werden rondgeleid. Uiteraard vertelde hij ook wat zijn werk was en hoe alles in elkaar zit. Tijdens de andere dagen van deze week liepen wij samen met Chala En Fakadu (andere werknemers van de Growing Departement) en zijn wij veel te weten gekomen over de stekjes, de voeding en de hoeveelheid, welk moment er voeding wordt gegeven en waar je dat aan kunt zien.

al met al ben ik al redelijk wat te weten gekomen over wat er hier allemaal gebeurd binnen dit bedrijf. Gelukkig ben ik hier nog genoeg weken om nog veel meer te leren.
De eerste week zit er alweer op, maar het gaat allemaal gewoon weer verder. Ik duik nog even het zwembad in en trek een lekker pilsje open, want dat hebben we wel weer verdiend.

P.S. willen jullie een reactie achterlaten?

1. Theo:
    7 mei 2018
    Dik, keertje wat anders daar 👍 veel
    Plezier
  2. Vincent Sonneveld:
    Leuk maat! Geniet ervan
  3. Andre:
    7 mei 2018
    Gewelig Juul. Doe veel indrukken op en vergeet niet te genieten.
  4. Jozette:
    7 mei 2018
    Mooi verhaal Julian je maakt wat mee daar 🤗👍Succes en plezier verder x Jozette.
  5. Andre:
    7 mei 2018
    Dan is het in dat koude kikkerlandje nog niet zo slecht alleen de files dan
  6. Arno:
    Helemaal top Juul. Veel leerzame weken
  7. Jean:
    7 mei 2018
    Wow juul, leuk geschreven. Maar wel erg confronterend en een cultuurshoque!! En ja hoor..... een eigen logde, zwembad, je eten wordt gebracht! Geniet er maar van....denk niet dat je moeder dat straks ook vooe je gaat doen!! Groetjes & geniet!!
  8. Brenda:
    7 mei 2018
    Erg leuk om wat van je te horen. Geniet ervan.
  9. Cristel:
    7 mei 2018
    Leuk om te lezen wat jullie meemaken. Heel veel succes en veel plezier.
  10. Linda:
    7 mei 2018
    Hey Juul, wat leuk om te lezen en nogmaals wat een belevenis !! Ik ga zeker uitkijken naar je vlog / blog. Geniet ervan
  11. Lonneke van Renesse:
    7 mei 2018
    Leuk om je zo te volgen Juul !!
  12. Vito Beekhuizen:
    Hé Julian, gaaf man! Veel succes op je stage😇
  13. Corrie lelieveld:
    8 mei 2018
    Wat een mooi verslag. Ogen en oren open en vooral genieten.😃
  14. Loek:
    8 mei 2018
    Leuk om te kezen Julian. Ben benieuwd nasr de volgende blog (met foto's? Of kan dat niet?). Succes en veel plezier.
  15. Joy:
    8 mei 2018
    Zo leuk dat je een blog bijhoudt! Klinkt wel echt confronterend.. Ik ben benieuwd naar je volgende blog! Succes nog en geniet ervan!
  16. Laura Scheffer:
    8 mei 2018
    Super tof!! Ben benieuwd naar wat foto’s
  17. Edwin....s:
    Jow Julian.
    Wat leuk om te lezen hoe het je daar vergaat. Mooie belevenissen en mooi geschreven. Ben benieuwd wat je daar allemaal gaat beleven.
    Bek`a (volgens mij doei in Ethiopië) Edwin.
  18. Sacha en Wil:
    8 mei 2018
    Leuk om je verhalen te lezen. We blijven je volgen leuk😁
  19. Nicolle Drost:
    Ha Julian,
    Wat een beeldend verhaal schrijf je!
    Doe je de groeten van mij aan Freek?
    Wat een belevenis man, Ethiopie!!!
    Ik ben benieuwd hoe het gaat op de stage daar!'

ይደሰቱ, ልዩ አገሪቱን ይደሰቱ! (wat een prachtig lettertype is dit toch! )
    Groet Nicolle
  20. Peter Prins:
    8 mei 2018
    Gaaf Julian, klinkt goed, leerzaam, maar ook genieten en straks beseffen dat het in Nederland nog niet zo slecht is....., al is Ethiopië heel erg mooi en groen, zo heb ik van horen en zeggen. Paar foto's zou misschien leuk zijn, of staan die op fb?
  21. Tim Nadorp:
    8 mei 2018
    Gaaf man! Super mooie ervaring lijkt me.
  22. Annemare:
    9 mei 2018
    Gaaf Juul! Geniet ervan!
  23. Opa en oma:
    9 mei 2018
    dag julian .bedankt voor je het mooie reisverhaal wij wachten met spanning het volgende af ,groetjes van oma en opa en het beste toegewenst in het verre etiopie
  24. Ruud Rolandus Boers:
    13 mei 2018
    Jahoor hij heb weer een zwembad voor zichzelf geregeld🏊. Veel plezier de komende weken👍
  25. Frans:
    14 mei 2018
    Mooi en indrukwekkend begin. Goed dat zoveel mensen meelezen!
  26. Nedregniw nav keerf:
    16 mei 2018
    Luxe leventje jij, veel plezier!
  27. Ben van der Valk:
    21 mei 2018
    Ja dat is even wat anders wat je daar ziet.
    Mooie levenservaring toch.
    Ik denk dat je thuis nooit meer klaagt dat je biertje niet koud staat.
    Veel succes