10 weken Ethiopië zitten er al weer op…

9 juli 2018 - Koka Reservoir, Ethiopië

Week 10, alweer de laatste week hier in Ethiopië zit er op. Waarschijnlijk als jullie dit lezen ben ik op weg naar het vliegveld of zit ik zelfs al weer in de lucht.
Morgen hoop ik om half 9 te landen en ben ik weer op Europese grond.

Maar dan nu het verslagje van de laatste week
Deze week was dus de laatste week in Ethiopië en dus ook op het bedrijf. Dit betekend dat ik alles moest gaan afronden. Ik begon bij mijn trials, waar ik een conclusie van moest trekken. Na met verschillende collega’s te hebben gediscussieerd ben ik voor beide tot een conclusie gekomen.
Alleen voor een trial moet ik maandag nog de laatste data invullen in een bestand (omdat er in het weekend nog wat aan gedaan moest worden) en kijken of dat veranderingen aan mijn conclusie.
Ook loop ik natuurlijk elke week met een of twee afdelingen mee. Deze week waren het de Breeding (afdeling waar ze nieuwe soorten proberen te maken)  en de Quality assurance afdeling (afdeling die controleert of iedereen volgens de regels werkt). Van al de 15 afdelingen die ik deze stageperiode heb gezien heb ik een groot verslag gemaakt en deze gingen wij zaterdag ochtend samen met Jannis bekijken/ bespreken. Gelukkig waren er op een paar kleine puntjes geen grote fouten en was het verslag goed gekeurd.

Zaterdag rond 1 uur stond er een weekendje weg op de planning samen met Jannis en zijn vriendin. Wij gingen naar The 10000 Flamingo lodge. Deze lodge staat op 4 uur rijden vanaf de farm ergens in de middle of nowhere en uiteraard zijn er flamingo’s. Na 3 uur rijden hield de weg op en moesten we de laatste paar kilometers off road. De hele ochtend had het daar geregend dus, het zand pad was op veel plekken lekker moerassig. Na een uurtje kwamen wij aan bij de lodge waar ons een uitzicht stond te wachten die fenomenaal was.
De lodge stond boven op een berg en als je naar beneden keek was daar een meer met allemaal flamingo’s erin. Onder het genot van een biertje hebben we een uurtje voor ons uit gekeken en zijn we vervolgens naar beneden gelopen naar de flamingo’s om ze van wat dichterbij te bekijken.

Ook hier was het om 7 uur weer donker dus, zijn we naar het restaurant gegaan. Het restaurant was nou niet echt waar je gelijk aan zou denken als je het woord restaurant hoort, maar het was goed genoeg. Ik moest natuurlijk ook even kijken in de keuken maar, de keuken was ver te zoeken. In het hutje van de keuken zaten twee dames op de grond te koken haha.
Toen het eten op was hebben we nog even tot een uur of 11 buiten gezeten en zijn we daarna lekker naar ons hutje gegaan om te slapen.

Ik durf te zeggen dat dit de mooiste plek is waar ik ooit ben wakker geworden en heb daarom ook lang voor mij uit zitten staren. Veel tijd was er niet want, we moesten ff ontbijten en gingen gelijk naar een ander meer. In dit meer waren ook flamingo’s en zelfs een paar pelikanen. Ook waren er langs de rand van het meer een aantal hotsprings (plekken waar heet water uit de grond komt).

Na dit bezoek zijn we ff naar een resort geweest om wat te eten en hebben we aan het meer wat erbij lag gezeten. Na een uurtje was alle pret voorbij en zijn we naar de farm gereden.

Toen was toch echt het moment aangekomen waar niemand op zit te wachten en waar iedereen een hekel aan heeft, je koffers inpakken….. na wat nodige inspanning was dit ook weer gebeurt en kwam dan toch beetje bij beetje het besef dat vannacht de laatste nacht is dat ik in Ethiopië ga doorbrengen…..

Maandag, onze allerlaatste dag in Ethiopië. Deze dag is de dag van het finishen van alles en iedereen bedanken voor deze onvergetelijke tijd hier in dit fantastische land.

Ik hoop dat jullie genoten hebben van alle blogs. Ik vond het in ieder geval leuk om te maken en de reacties te lezen!!!

Ik zie jullie snel, Ciao Ciao!!!!!!!

1. Frans:
    9 juli 2018
    Hoi Julian, was echt leuk om mee te lezen, dank je wel. En ook grappig dat jullie allebei je eigen blog hebben bijgehouden, je beleeft het toch altijd beetje anders. Bijzondere stage geweest en een supergave ervaring. Goeie terugreis en een fijne vakantie.
  2. Nicolle Drost:
    9 juli 2018
    Ha Julian, wat een geweldige tijd heb jij beschreven in het bijzondere Ethiopië!!
    Goede reis man!
    Geniet van de zomer in Nederland, en we zien elkaar in augustus?
    Dankjewel voor je prachtige verhalen, ik waande me regelmatig terug in Afrika!
  3. Paul:
    9 juli 2018
    Ik heb genoten van jouw verhalen. Goede reis terug en tot donderdag bij de herriemenie!
  4. Cristel:
    9 juli 2018
    Leuk al jouw verhalen. Je hebt genoten zo te lezen.
    Goede reis terug.
    Groetjes uit Goirle van Danny, Cristel, Sanne en Thijs.
  5. Linda:
    9 juli 2018
    Bijna weer thuis je mams is denk ik heeel blij
  6. Elly:
    9 juli 2018
    Goede reis gewenst en alvast welkom thuis
  7. Opa en oma:
    10 juli 2018
    dag julian we hebben genoten van al je verhalen ik heb ze bewaard en ga ze vast nog eens lezen .we wensen je een goeie reis terug en we zien gouw
  8. Andre:
    10 juli 2018
    Het was geweldig deze blogs te lezen en zo een beetje betrokken te zijn bij jouw stage. Nu hopen op een mooie beoordeling. Tot gauw.
  9. Jos van der Valk:
    12 juli 2018
    Hoi Julian, het is mooi dat je het vervelend vond dat je je koffers moest pakken. Dat betekent dat je het naar je zin hebt gehad, en dat is de bedoeling van een buitenlandstage. Het is tenslotte een hele ervaring in een ander land stage lopen en dan zeker in Ethiopië. Mooi om te lezen.
    Prettige vakantie en tot volgend schooljaar.