De vierde week, dus bijna alweer op de helft!

28 mei 2018 - Addis Abeba, Ethiopië

Hallo allemaal en leuk dat jullie weer even de tijd nemen om mijn ervaringen te lezen!!
Als eerst wil ik jullie nog even bedanken voor de leuke reacties die ik de afgelopen drie weken heb ontvangen.

Maandag begon de week weer en ben ik begonnen met checken van mijn trials (proeven/opdrachten die ik van het bedrijf heb gekregen). Al snel kwam ik erachter dat planten toch niet zo snel groeien, dus ja er zit maar een ding op en dat is wachten.

na dat ik mijn trials heb gecheckt heb ik deze week meegelopen met de Maintenance Department. De naam zegt het al deze afdeling zorgt voor het onderhoud van de planten. Tijdens deze week ben ik alles te weten gekomen over hoe je het best stekjes kunt produceren doormiddel van blaadjes verwijderen en de planten goed te onderhouden.

Tijdens deze weken ben ik met redelijk wat werknemers in contact gekomen en heb ik hun veel beter leren kennen. Dat uit zich ook wel eens in de praktijk haha. De laatste tijd als ik even ergens een foto van moet maken of even de status van de planten moet bekijken ben ik wel eens twee uur van mijn tijd kwijt doordat ik weer met een paar gasten in gesprek kom. Heel vervelend vind ik dat natuurlijk niet want dat betekend dat ik lekker Engels praat en met lekker veel verschillende mensen contacten leg.
Zelf merk ik wel doordat ik juist elke dag Engels moet praten dat ik er stukken beter in ben geworden. En laat dat nou net een van mijn leerdoelen zijn die ik gesteld heb voordat ik hier naartoe vertrok.

Zaterdag middag brak dan het lange weekend aan, want maandag zijn wij vrij door een feestdag. (Vraag me alsjeblieft niet wat het inhoud want ik heb het al aan veel mensen gevraagd, maar snap het nog steeds niet haha).

Zondag was het dan zover. Het is de verjaardag van Freek! En dat ging natuurlijk ff gevierd worden in Addis Abeba met een lekker maaltje en een lekker pilsje, maar voordat we dat gingen doen hadden we nog een kleine planning.
s ‘Ochtends gingen we al vroeg weg omdat we Armien (een Duitse gast) naar het vliegveld moesten brengen. Tijdens deze rit zagen wij natuurlijk weer genoeg ongelukken, maar ja het begint normaal aan te voelen in middels.
Na dat we Armien hebben afgegooid ging ons tripje door de stad beginnen. Als eerst wilden wij graag naar de Merkato. Merkato is de grootste markt/ winkelcentrum van Afrika. Op die Merkato is alles te krijgen, omdat er bijna geen winkels zijn en dit dus als winkels gezien moeten worden.
Na een uur door de stad te hebben gereden waren wij eindelijk aangekomen bij de Merkato. Het duurde zolang doordat alle wegen naar het stadshard waren afgezet doordat er een minister-president naar Addis kwam.
Maar uiteindelijk hebben wij ook een plekje gevonden om het busje neer te zetten onder bewaking van een man met een boggel en twee krukken. Toen wij eenmaal uit het busje stapte werden wij gelijk gezien door de mensen en kwamen er dus ook mensen naar ons toe om dingen te verkopen. Toen wij verder liepen kwamen we in een drukke straat waar heel veel verkopers aan het gillen waren om hun producten te verkopen.
Een leuk feitje is dat de Merkato is verdeeld in verschillende groepen. Zo zitten alle schoenenverkopers bij elkaar, alle kruiden verkopers bij elkaar enz...

Over hoe veilig ik me voelde kan ik kort over zijn, dat voelde ik me nou niet echt. Mijn mobiel en geld had ik constant in mijn handen en nog stond ik niet echt lekker in mijn schoenen.
zodra onze chauffeur iets wilde uitleggen over iets wat hij zag stonden er in een mum van tijd
30 mensen om ons heen om wat te proberen te verkopen, want ja wij zijn blank en wij zijn rijk….
Na een minuut of 15 á 30 zei ik tegen de chauffeur dat ik het mooi vond geweest en gingen ‘gelukkig’ terug naar de bus.
Vervolgens zijn wij naar de Entoto Hill gereden waar er een mooi uitzicht over de stad zou moeten zijn, maar precies vandaag natuurlijk weer niet. Wel hebben we een rondleiding gehad door het kerkje die er stond en het landje wat erbij hoorde. Tijdens deze rondleiding hebben wij ook nog een traditioneel kopje koffie gedronken.
Na die rondleiding zijn we naar de plek gereden waar we al de hele tijd naar uit keken, de Beer Garden. Dit is een Duits hotel met een Duits restaurant en dat betekend Schnitzel met bier. Uiteraard hebben wij onze chauffeur meegenomen naar binnen en uiteraard voor hem betaald. Deze beste man wist niet wat hij mee maakte maar liefst zitten eten en drinken voor wel 200 Birr (6 euro).
na een aantal bedankjes van de Chauffeur zijn we teruggereden naar de farm, maar voordat we daar heen gingen moesten Freek en Ik nog even naar de Supermarkt om een lokaal likeur genaamd Areke te halen, omdat we daar veel over gehoord hebben. En ja, het is ook best te doen haha.

Ik ga nog even genieten van mijn vrije dagje.
Tot bij het volgende blogje!!!!!

1. Jozette:
    28 mei 2018
    Fijn dat het allemaal zo goed gaat daar Juul, je maakt wat mee 🤗mis je Nederland al of heb je daar geen tijd voor?
    Succes en plezier verder 😚
  2. Mats:
    28 mei 2018
    Gaaf man!!! Tis natuurlijk ook weer maandag dus we verwachten weer een leuk filmpje!!! Veel plezier nog effe maat!!!
  3. Maria en John:
    28 mei 2018
    Hai Julian, wat een leuke verslagen, en wat maak je veel mee! Geniet ervan, de tijd gaat best snel. Wij volgen je. Veel plezier daar!!
  4. Ruud Rolandus Boers:
    28 mei 2018
    Leuke verhalen! En een bijzondere ervaring als ik het zo hoor. Veel plezier en succes de komende weken. Groeten ook van de AGRO familie😉👍
  5. Opa en oma:
    28 mei 2018
    bedankt leuk verhaal julian zo maak je nog is wat mee en dat je op deze manier goed engels leert spreken ,verder nog leuke weken . groetjes opa en oma
  6. Corrie lelieveld:
    29 mei 2018
    Hoi Julian. Wat een belevenissen, geniet er maar lekker van.
  7. Nedregniw nav keerf:
    29 mei 2018
    en of jij een tuinder gaat worden
  8. Nicolle Drost:
    29 mei 2018
    Ha Julian, ik leef helemaal mee. Wat schrijf je super spannend. Ik zie het helemaal voor me...heerlijk dat jullie de chauffeur meenamen! Je viert nooit meer zo bijzonder Freek zn verjaardag :)
    Grappig dat je constateert dat planten niet zo snel groeien....
    የምግብ ማእድ ጉድጓድ በኢትዮጵያ ኢትዮጵያ ውስጥ (mooie taal he?)
  9. Vito Beekhuizen:
    29 mei 2018
    Julian, gaaf dat je deze ervaring opdoet! Nog veel plezier en succes daar :)
  10. Frans:
    30 mei 2018
    Hoi Julian, weer bedankt voor je verslag, ik wil bijna me afmelden want ik zou wat graag er zelf zijn! Bijzondere stage zo! Hebben jullie Marco nog uitgenodigd voor jullie blog, die vindt het ook vast leuk. Top dat jullie die chauffeur meenamen, voor 6 euries een topdag, eigenlijk erg.... Goeie week weer en groeten van Frans